Cea mai bună campanie din sănătate

1. Părinţii – Secția copiilor noştri – Pediatrie, Spitalul Judeţean Călăraşi

În martie 2017, dr. Liviu Ghiţă, medic cunoscut şi iubit de părinţii şi copiii din Călăraşi, a iniţiat o campanie de reabilitare a saloanelor din secţia de Pediatrie a Spitalului Judeţean Călăraşi, sprijinit de doi economişti cu suflet mare: doamnele Elena Nicolache şi Maria Nabargeac. Au creat împreună un grup de acţiune şi şi-au spus “Părinţii”. Pe parcursul a patru luni grele au reuşit renovarea a patru saloane, achiziţionarea de echipamente şi dotarea a 17 saloane cu jaluzele verticale.

Cum au reuşit? Au discutat cu peste 40 agenţi economici sau cu simpli cetăţeni dispuşi să ajute, au participat la evenimentele ce se desfăşurau în oraş, au povestit tuturor ideea lor, activităţi cărora doamnele Elena Nicolache şi Maria Nabargeac s-au dedicat complet. Li s-au alăturat şcoli, instituţii. Au pus urne de colectare în 11 locaţii, au participat la patru evenimente culturale unde s-au facut donaţii. Au strâns astfel peste 17 mii de lei, materiale de constructii, vopsea speciala pentru pardoseli, gresie, faianţă, rigips, chiuvete, baterii de inox, poliţe, cărţi, jucării, toate pentru secţia de Pediatrie.

În toată această perioadă au fost sprijiniţi de presa călăraşeană cu mediatizarea evenimentului. Au creat o pagina de Facebook dedicată campaniei: Secția copiilor noştri- Pediatrie – Spitalul Jud Călăraşi. Doamna Elena Nicolache a transmis constant comunicate de presă şi a reuşit promovarea campaniei inclusiv în cadrul unei emisiuni radio.

Astfel, în vinerea dinaintea Paştelui, au vopsit paturile şi au aşezat saloanele ca pentru sărbătoare, etapă în care doamnele . În iulie au achitionat glucometre, pulsiometre, nebulizatoare, hârtie pentru EKG. ,,Azi am văzut tot ce ați adus în secție. În sfârșit am un pulsoximetru pentru sugari. Și aspiratorul e foarte bun, și glucometrul. Mulțumesc pentru ajutor, se poate munci mai eficient așa”. Sunt cuvintele asistentei Ioana Paturca, de pe secția Pediatrie.

Povestea lor a fost continuată în decembrie 2017, de un investitor, cetăţean român stabilit în Marea Britanie, ce a donat pentru aceasta secţie 70.000 euro.

 

2. Donează timp de calitate – HOSPICE Casa Speranței

“Donează timp de calitate” este o campanie de strângere de fonduri prin care HOSPICE Casa Speranței încurajează mediul de afaceri să susțină serviciile gratuite de îngrijire paliativă oferite pacienților cu boli incurabile, adulți și copii

Campania s-a desfășurat în perioada noiembrie-decembrie 2017 în baza facilității fiscale care permite societăților comerciale să sprijine sectorul nonprofit prin direcționarea până la 20% din impozitul pe profit fără a presupune vreun cost pentru companie (Legea Sponsorizării).

Campania a beneficiat de vizibilitate în media națională și a inclus o componentă puternică de direct mailing. Organizația a asigurat o bună vizibilitate acestei campanii care asigură o mare parte din bugetul de funcționare al serviciilor de îngrijire paliativă. Cu fondurile strânse din Campania 20%, HOSPICE Casa Speranței poate să asigure gratuit 3.700 de zile de internare, 4.300 de vizite multidisciplinare la domiciliul pacienților și peste 11.000 de sesiuni în centrele de zi pentru copiii și adulții care se confruntă cu o boală incurabilă și pentru familiile lor. Campania de promovare a debutat pe componentele TV, radio, print și online, a beneficiat mde un site propriu (20.hospice.ro), care a oferit posibilitatea reprezentanților companiilor să calculeze automat suma pe care o pot dona, dar şi posibilitatea de a completa contractul de sponsorizare online.

Campania a fost susținută de 355 companii, care au redirecționat suma totală de 3.359.727 lei.

 

3. Terapie prin artă – Asociația Create.Act.Enjoy Cluj Napoca

Campania “Terapie prin Artă”, desfăşurată de asociaţia clujeană Create.Act.Enjoy, aduce în Spitalul Militar de Urgență ”Dr. Constantin Papilian”, Spitalul Clinic de Recuperare și Spitalul Clinic de Urgență pentru Copii din Cluj Napoca spiritul artistic, incluziv, solidar, jucăuș și creativ. Proiectul a început din dorința membrilor asociației pentru a aduce bucurie, creativitate și speranță pacienților din spitale, oameni care au nevoie mai mult ca oricând să fie sprijiniți moral, să fie înveseliți, atrași spre activități de relaxare și impulsionați să descopere alte lucruri la care să se gândească în afară de diagnostic sau boală.

Principiul pe care se bazează terapia prin artă este că activitatea artistică produce efecte benefice prin capacitatea de a face ca persoanele să își exprime emoțiile să să descopere diferite abilități. Scopurile proiectului sunt îmbunătățirea calității vieții, contribuirea la procesul de vindecare al pacienților și reducerea stresului medicilor, îmbunătățirea comunicării, crearea unui mediu favorabil de a dezvolta prietenii.

În 2017, proiectul a fost structurat pe 4 activități principale:

  1. Momente artistice itinerante prin saloanele spitalului, urmate de împărțirea materialelor informative despre terapia prin artă în serviciul sănătății;
  2. Ateliere creative de terapie prin artă și concerte de muzică live desfășurate în incinta spitalelor susținute de actori, regizori și muzicieni;
  3. ”Rudă/Supererou pentru o zi” – vizite și discuții individuale cu pacienții;
  4. Expoziții permanente de fotografie în incinta spitalelor și documentare video.

În cele 3 spitale, trainerii au coordonat ateliere de teatru și dezvoltare personală, muzică și scenaristică, gestionarea emoțiilor cu ajutorul artei plastice, bricolaj, confecționare marionete, etc.

În 2017 au fost organizate 12 ateliere creative cu 141 beneficiari, 3 concerte de muzică live: 250 beneficiari; 120 vizite individuale în rândul pacienților, 8 momente artistice realizate – 8000 beneficiari.

În scopul informării beneficiarilor și a comunității locale referitor la terapia prin artă în în serviciul sănătății au fost realizate 8 materiale video cu tema ”Beneficiarii ale terapiei prin artă”; expoziții permanente de fotografie în spitale (170 fotografii), 300 afișe, 3000 flyere, 5000 stickere, peste 1000 fotografii difuzate, 50 tricouri personalizate.

În 2018, proiectul a fost extins la Institutul Regional de Gastroenterologie și Hepatologie ”Dr. Octavian Fodor” prin desfășurarea a 3 ateliere de realitate virtuală.

 

4. Mame pentru viață – World Vision România

Proiectul “Mame pentru viaţă. Viaţă pentru mame”, parte a programului global MSD for Mothers, și-a propus o dimensiune extrem de ambițioasă, accea ca „nicio mamă să nu mai moară dând viaţă” în Romania.

Proiectul desfăşurat de World Vision s-a adresat unui număr de 15.000 de femei din 30 de comunităţi vulnerabile, din 3 județe – Dolj, Vaslui și Vâlcea, cu obiectivul de a crea un model de succes pentru reducerea cazurilor de mortalitate maternă, prin prevenirea sarcinilor nedorite și prin susținerea accesului la servicii medicale de calitate pentru sarcinile dorite. Intervenţiile din cele 30 de comunităţi – selectate pe baza ratei sărăciei şi a ratei mortalității materne vor contribui la îmbunătăţirea competenţelelor cadrelor medicale, prin servicii medicale integrate, pre şi post natale.

În acelaşi timp, în proiect s-au desfăşurat campanii educaţionale, a fost facilitată legătura femeilor cu cadrele medicale. 225 de funizori de servicii medicale din aceste judeţe dar şi primăriile locale participă la crearea unui model sustenabil de oferire a unor servicii integrate, adaptate nevoilor grupului ţintă.

În cadrul proiectului, au fost elaborate cursuri e-learning pentru personalul medical din rural privind gestionarea sarcinilor cu risc, planificarea familială, comunicarea și înțelegerea nevoilor femeilor vulnerabile, stigma și discriminarea (230 de furnizori de servicii medicale), puse la dispoziție prin intermediul unei platforme online, prin utilizarea infrastructurii digitale existente. Totodată, a fost facilitat accesul femeilor la îngrijire medicala prenatală și planificare familială , prin crearea de peer grupuri (60 de educatori comunitari recrutați din liderii informali ai comunității) care să sprijine diseminarea informațiilor privind drepturile femeilor de accesare a serviciilor medicale, sănătatea reproductivă și medierea relației dintre personalul medical şi femeile din cadrul grupului vulnerabil.